суббота, 6 октября 2007 г.

Siapa kita sebenarnya?

"Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila ia baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! Iaitulah kalbu (hati)."

*diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Topik kita hari ni ialah pasal hati. Dari keterangan hadis di atas, dapatlah kita faham sedikit sebanyak bahawa hati memainkan peranan yang penting dalam hidup kita. Terutama bagi kita yang menganggap diri sebagai seorang muslim.. Kalau bond nak cerita pendek, senang cerita hati ni macam raja. Anggota badan kita yang lain ni ibarat rakyat jelata yang ikut sahaja cakap raja dan sangat patuh kepada perintah raja. Itu yang kalau hati kita kata hari ni kita pergi kelas, maka ke kelas lah kita.. Kalau hati tu kata hari ni kita ponteng dan lepak dalam bilik, maka bakal melepaklah kita dalam bilik selama mana kita berhajat dalam hati untuk ponteng..

Hati ini juga selain daripada bergelar raja, ia juga panggil "hakikat keakuan". Aku ini dan aku itu. Aku pergi ke sana, aku datang ke sini, bilik tu aku punya, awek tu awek aku, buku tu aku punya.. semuanya aku, aku, dan aku.. "Aku" itulah yang sebenarnya hakikat insan yang kerana ia ganti nama bagi ruh atau hati dan dia ni kira mcm Tok Dalang dalam wayang kulit. Badan ni ibarat patung yang digerakkan oleh ruh. Apabila ruh bercerai dari tubuh kasar nescaya tubuh badan tu jadi ibarat tunggul kayu yang menanti hancur reput.

Ruh ni datang dari alam ghaib. Semua orang tau pasal ni. Dan ruh ini lah yang akan kembali ke alam ghaib jugak. Mcm badan kitalah, asal dari tanah, bila dah "tamat tempoh", maka badan atau jasad ni dikembalikan semula kepada tanah. Sbb tu bila kita dah meninggal dunia, kita kena tanam. So, berbalik kepada cerita pasal ruh ni, ruh ini wujud sebelum alam kasar ini wujud. Ia ditumpangkan ke alam dunia tempat sementara ini kerana ada tujuan untuk menerima ujian.

Maka, adalah amat penting bagi kita untuk mengenal siapa diri kita yang sebenarnya.. Dan dari situlah kita dapat memperbaiki amalan dan gaya hidup kita. Bulan Ramadhan pn dah nak habis. Jumaat depan tamat lah ujian berpuasa untuk tahun ni... Maka, untuk hari hari yang berbaki ni, mari lah kita sama sama memperbanyakkan ibadah. Ibadah khusus dan ibadah awam. Sebab belum tentu kita akan jumpa lagi ramadhan yang akan datang.

Wassalam.

1 комментарий:

afiqawe7 комментирует...

Salam...

"Siapa kita sebenarnya?"

Kaji balik diri kita & cuba kita cari jawapan ini..

-Dari mana kita datang?
-Apa tujuan kita dihidupkan?
-Ke mana destinasi / Apa matlamat hidup kita?

InsyaAllah, akan jumpa bagi yang mencari...
Yes, Search for it!

Nice blog! Moga terus istiqamah...