вторник, 9 октября 2007 г.

Mata Hati

Hari ni, tiba tiba aku mcm berhajat pulak sambung blog ni... Bak kat member member dalam trolleybus nak g lecture tadi, "tulis blog jangan sekerat sekerat... Jangan plak ramadhan akan datang plak akan ada satu lagi post.." Tersenyum aku dengar komen member member ni... So, skang baru ada kesempatan nak tulis blog... Tajuk dia ringkas je. "Mata Hati"..

Baiklah, aku rase semua orang tau yang mata zahir tu Allah swt kurniakan untuk kita memandang kepada segala yang zahir, atau yang lahir yang dapat dilihat oleh pandangan biasa. Mcm kita tgk kita tgk makanan nak buka puasa tadi, sure nampak kurma dua tiga ulas, nasi sepinggan dan lauk semangkuk dua.. :-) ok, tu adalah kira mcm definition untuk mata zahir.

Tapi, aper benda pulak mata hati ni? Kepada yang dah pernah baca blog bond dua tiga hari lepas, bond ada cerita yang hati ni ibarat raja. So, raja tak kan lah nak tgk barang barang yang orang lain boleh nampak. Kira aper barang raja tgk "common stuff" yang rakyat jelata boleh tengok. Sure raja nak tgk "special stuff" yang rakyatnya tak boleh tengok.. Dipendekkan cerita, mata hati ni adalah mata roh. Atau dikenali dengan nama "Bashirah". Mata ni hanya akan terbuka untuk orang orang yang hampir.. Hampir kat siapa? Mestilah hampir kepada "Raja kepada segala Raja".

Bagi orang orang yang mengenal diri, tujuan nya tiada lain hanya untuk mendapatkan rahmat Allah.. Nak rapatkan diri dengan Allah. Bukan senang nak rapatkan diri dengan Allah walaupun Allah dah cakap dalam Quran yang Dia tu lagi dekat dengan kita dari urat tengkuk kat leher. Tak boleh nak dekat lagi dah. Dah paling dekat lah tu. Tapi masalahnya, kita ni yang rasa jauh dari "King of All Kings". Oleh yang demikian, mata hati ni lah yang perlu dibuka dan digunakan sebaik mungkin untuk merapatkan lagi kita dengan yang Maha Esa.

Dengan kata lain, manusia dicipta untuk mengenal Allah. Sekiranya kita tak kenal Allah, maka macam mana nak sembah Allah? Macam mana nak puji Allah dan macam mana kita nak mintak tolong kat Allah? Boleh ke sedap sedap mintak tolong kat orang yang kita tak kenal? Tak dapat lah Jack!!! Kenal Allah dulu.. Lepas tu baru boleh sembah Dia.

Dalam kata lain, awal agama mengenal Allah. "Awalluddin Ma'rifatullah". Pendek cerita, tak kenal Allah maknanya tak sempurna agama. Ni dah kira kes berat ni... Panjang cerita. So kira aku nak pendekkan lagi blog ni, marilah kita menjadi ahli golongan orang yang berjalan kembalik menuju kepada Allah. Jangan sampai kita tunggu jalan tu dah tak boleh nak lalu lagi atau dah takde orang yang boleh bagi petunjuk lagi untuk ke jalan tu.

Kita datang kat bumi ni yang sempit ni bukan sekadar nak makan atau minum atau beromen atau nak enjoy je... Aku tangguhkan blog ni dengan firman Allah:

"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik."

p.s: bukakanlah mata hatiku dan mata hatimu.

wassalam.

1 комментарий:

afiqawe комментирует...

Ya Akh...

Selamat Hari Raya too..
Maaf Zahir & Batin...