среда, 17 октября 2007 г.

Hati yang Bersih

Masuk dah waktu maghrib untuk hari yang ke 7 Syawal. Buat pemburu pemburu "markah lebih", inilah masanya untuk top up pahala puasa. Sama ada yang berpuasa enam, atau bagi kakak kakak yang nak ganti puasa tu, banyak fadhilat berpuasa bulan Syawal ni.

Topik hari ni ialah pasal hati yang bersih. "Cemmano nak brosihkan hati ni jang?"; "Hok lagu mano nak bresih hati nih?"... yang berat tu diringankan. Islam itu agama yang mudah, tapi bukan untuk dipermudah mudahkan.

Macam ni la.. Cuba dengar lagu.. tak kira la lagu tu lagu matsalleh ke, lagu melayu ke, lagu hindustan ke, cuba perhatikan lirik lagu tu... bagi aku, banyak lagu yang boleh kita buat nak bersihkan hati. Bayangkan lagu cinta. Ayat tak leh nak jiwang lagi. Untuk hati yang bersih, kecintaan yang sejati hanya satu. Dengar lagu mana lah pn skali pn.. Lagu tu pasti di "related" kan dengan yang Maha Esa. Tak semestinya lagu cinta tu tak elok. Cinta patut di tumpukan pada yang satu.

Bukan bond nak kata tak bleh bercinta sesama manusia. Yang berlainan jenis i mean. Boleh, tapi kecintaan pada yang Maha Esa itu mestilah melampaui segala kecintaan terhadap makhluk. Kita ni datang dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Ingat tujuan asal hidup ni, pasti kan berjaya..

Berbalik kepada bab lagu ni, cuba perhatikan lirik lagu ni...

In Loving Memory Lyrics
Artist(Band):Alter Bridge


Thanks for all you've done
I've missed you for so long
I can't believe you're gone
You still live in me
I feel you in the wind
You guide me constantly

I've never knew what it was to be alone, no
Cause you were always there for me
You were always there waiting
And ill come home and I miss your face so
Smiling down on me

Lagu ni penuh dengan kecintaan. Kalau lagu ni ditujukan kepada yang Maha Esa, penuh dengan khusyuk kita nyanyi... Aku pn layan gaks lagu ni.

Tidak semestinya benda yang baik itu baik dan benda yang buruk itu buruk. Semuanya bergantung kepada pembawaan. Bagi yang masih dalam "perjalanan", kadang kadang dapat cahaya yang sikit. Cahaya itu adalah cahaya kebenaran. Tapi, disebabkan cahaya itu belum dapat menerangi jalan dengan sepenuhnya, adakalanya tersesat lah sikit. Oleh yang sebegini lah kita kena slalu berdamping dengan orang yang dah banyak "cahaya"... Supaya tidak tersesat jalan. Diibaratkan seseorang yang dapat mancis sebatang dan nak redah hutan tengah malam. Lainlah kalau pakai lilin atau torch light. Baru lah sampai kedestinasi yang ditujui.
Lagu lagu yang ada lirik cinta yang baik elok kalau dibawa dengan
kecintaan terhadap Allah.

Ingat, solat tu ibarat pertemuan
bagi orang yang bercinta...
Membaca al-quran itu ibarat
membaca surat cinta buat pencinta sejati...


***matilah kamu sebelum bahawa mati kamu,
yakni mati ikhtiar....***

5 комментариев:

Mohd Hazreen Rashid комментирует...

wahh, new perspective nie Bond...
tapi kalo aku dengar lagu Avril...
u make me so hot....rasanya2 tak dpt nak diaplikasikan teknik ko nie...hehe...kot mana pun kena dengar lagu nasyid gak la...

afiqawe комментирует...

Hazreen...

Tak semestinya lagu nasyid je...
Any songs yang boleh membawa kesedaran kepada kita, nasihat kpd kita dan semestinya membantu kita ke arah keimanan kepada Allah bagi aku baik2 la semuanya tu...

Cth: Lagu2 dari band UNGU, Too Phat - Alhamdulillah, dll...

Tapi, nak cari lagu2 mcm ni tak byk...
dan
Nasyid pun pulak ada yg lagu cinta2... huhu
aku tak dgr sgt yg mcm tu...

=)

Deep Throat комментирует...

banyak lagu-lagu yang menjiwai tasawuf dan usuluddin. Terdapat juga sajak-sajak yang dalam maknanya. Umpamanya Kebun Langit. Cari dalam Google.

Анонимный комментирует...

http://lumerkoz.edu Excellent site. It was pleasant to me. [url="http://rc8forum.com/members/Buy-Atenolol.aspx"]atenolol[/url] geyser [url="http://www.ecometro.com/Community/members/Buy-Tamoxifen.aspx"]tamoxifen[/url] paiute watts [url="http://malgorz.com/members/Buy-Accutane.aspx"]accutane[/url] adelaide [url="http://soundcloud.com/acyclovir"]acyclovir[/url] postponement masika [url="http://soundcloud.com/amaryl"]amaryl side effects[/url] iaeste

Анонимный комментирует...

If we check out the purpose of the term appreciate, not only in relations to an enchanting romance having another, although being a emotion which is engendered when you've got miltchmonkey a greater romantic relationship with ourselves far too * as well as as the experience of better oneness spouse and children or simply man -- it will become a lot more superior that every one any individual is looking to get in life is actually love.