пятница, 19 октября 2007 г.

Membersihkan Jiwa

Manusia yang hidup pasti memerlukan kebersihan diri.. Manusia yang hidupnya kotor, tidak ada orang yang ingin berkawan dengannya, atau menghampirinya. Pendek cerita, dia akan dipandang jijik dan takde orang nak dekat dengan dia... Sebab tu lah, bila kotor je, terus kita pi bersihkan diri... Demikian yang itulah yang dianjurkan oleh syariat Islam supaya manusia berada keadaan bersih secara zahir dan batin. Suci murni luar dan dalam. Dalam blog ni, bond nak focus pasal membersihkan jiwa..

Kita hendaklah sedar bahawa adanya kotoran jiwa atau kekotoran batin dalam diri kita tiada lain disebabkan oleh dosa dan kesalahan kita. Seperti post yang bond dah cerita sebelum ni, dalam diri anak adam itu ada seketul daging yang kalau bersih daging tu, bersihlah seluruh badannya, kalau kotor daging tu, maka kotorlah seluruhnya. Hati itulah yang kena dibersihkan. Satu kesalahan membawa kepada satu tompok hitam pada hati tersebut. Bila dah selalu ditompoki dengan titik hitam dan kita tak "servis" hati tu, maka akan hitam teruslah hati tu.. Tu yang jammed bila nak pakai dengan betul.

Hati yang hitam sangat sukar untuk menerima cahaya. Sangat sukar untuk menilai baik dan buruk. Sebab itulah, seperti yang disampaikan oleh atok dan guru agama bond, zikir tu ibarat senjata yang dapat membersihkan hati dari tompok tompok hitam tersebut. Abang nurin (sepupu bond) menerangkan, ibaratkan zikir tu menembak kekotoran yang ada pada hati dan dalam masa yang sama membersihkan hati. Amalan zikir hati ini tidaklah susah sangat.. Tapi memerlukan kesabaran dan istiqomah dalam melakukannya.. Hati kita sepatutnya tak boleh lupa kat Allah.

Secara hakikat batin, hati kita akan terus tercemar bila mana kita lalai dari mengingati Allah. Ditambah pula dengan perangai buruk dan kelakuan jahat kita. Sikap sikap negatif seperti sombong, takabbur, dengki bongkak, mengadu domba antara kita, fitnah, marah, hasad, dan syirik ini lah yang membuatkan hati tu "bengkak" dan hitam. Tak sampai nur cahayaNya dalam hati tersebut.

Secara zahir, hati kita ni boleh kotor kalau kita makan benda yang haram. Kadang kadang terlepas yang perkataaan yang lucah. Bond pn slalu buat benda benda ni.. Harap kawan kawan yang lain dapat tegur bila terlepas cakap. Ada masanya kita mengeluarkan perkataan yang kesat dan sampai ada orang tu kecik hati. Ni dah kira kita berlaku zalim pada orang tersebut dan berlaku zalim pada diri sendiri. Bila benda benda ni berlaku, macam mana rahmat tuhan tu nak sampai? Macam mana doa kita nak makbul?

Oleh yang demikian, marilah kita bersama sama membersihkan hati. Banyakkanlah berzikir. Bagi yang mengamalkan zikir zikir yang tertentu, amalkan lah seperti yang di ajarkan oleh guru masing masing. Carilah titik yang tidak bergerak dalam diri korang, dari titik itulah mulakan membersihkan diri. Rujuklah kepada guru kalau tak faham. Kerana bab pembersihan hati ni memerlukan petunjuk dan bimbingan yang benar dan bersih dari guru yang murshid. Dan abdikan diri kita kepada yang Maha Esa.

Bond nak sampaikan sebuah puisi yang ditulis oleh seorang sufi yang terkenal. Makna sangat mendalam bagi yang faham. Kalau tak faham, buat buat faham je lah ye :-)

Inside this new love.....die,
Your way begins on the other side,
Become the sky,
Take an axe to the prison wall,
Escape,
Walk out like someone suddenly born into color,
Do it now,
You're covered with thick cloud,
Slide out the side,
Die...and be quiet,
Quietness is the surest sign that you've died,
You're old life was a frantic running from silence,
The speechless full moon comes out now.

p.s: I'm deeply in love with someone that i love ever since.....

4 комментария:

Анонимный комментирует...

its not about wat u want ppl to tink bout u,its about urself.buat perubahan untuk kepentingn diri,bkn untuk senangkan mata dan hati org2 skeliling

Tok Kenanga комментирует...

Terkadang kita tak kenal diri kita sebab kita sibuk nak tahu pasal orang lain.

Aku suka bila orang lain mencintai Allah.

Teruskan sahabatku~!

Tok Kenanga комментирует...

Salam,

nak mintak izin linkkan blog ko eh~ ^^

Deep Throat комментирует...

Dalam maksud membersihkan jiwa ni. Hati-hati bila kita memperkatakannya takut ada orang yang akan salah faham. Paling senang...ingat kita ini siapa...kita tetap hamba. Bila kita selalu berfikir yang kita nie hamba, patut ke ada perasaan bongkak? Mesti ada rendah diri, kan? Ye la, dah Raja segala raja sentiasa memandang pada kita. Heh heh heh...! Tok Ayah cakap apa, fairuz?