понедельник, 31 декабря 2007 г.

Madat

Assalammualaikum,

Hari ni bond nak cerita pasal "madat".. Buat yang yang tak tau ape tu madat, biar bond buat introduction pasal "madat" ni... Madat ni pada pemahaman bond ialah suatu keadaan keashikan bercinta dengan Yang Maha Esa semasa berzikir dalam majlis zikir beramai ramai atau secara bersendirian (seorang diri). Keadaan yang mana kita hanyut dalam lautan cinta dan rahmat Allah. Atau dengan kata lain telah mencapai "fana".

Yang dimaksudkan fana di sini ialah bahawa seluruh makhluk ini bahkan termasuk juga dunia dan diri sendiri hilang semua sekali dalam ingatan hati kerana dah karam dalam kesedapan dan kelazatan mesra kepada Allah. Dalam masa yang sama, terlenyap sama sekali kesedaran diri dan kesedaran badan kita ni (pancaindera).

Fana ini tak akan terjadi melainkan kita mensyuhudkan kepada salah satu daripada Af'al Allah, Asma Allah, Sifat Allah atau Zat Allah. Bila hati sudah bersih, bila kita teringat kepada perbuatan Allah (Af'al Allah), atau sifat-sifat Allah, tu yang jadi tak sedarkan diri sebab karam dalam kesedapan dan kelazatan rahmat Allah.

Ada sesetengah orang, bila dah madat atau fana ni, dia dah mula tak boleh control diri dia. Menggeletar tubuh badan. Badan rase seram sejuk. Dan sampai satu ketika kemudian, karamlah dia dalam rahmat dan dalam makluman Allah. Semasa fana atau madat ini lah, orang tu dapat merasakan syuhud.

Ape pulak syuhud ni? Dari tadi bond dok sebut syuhud tapi tak terangkan. Macam ni lah. Syuhud ni bond buatkan bandingan. Macam orang yang seumur hidupnya tak pernah makan buat durian. Skali lalu kat tepi jalan, jumpe orang jual buah durian yang dah siap kopek. Terliur tengok buah durian ni. Masa makan tu terasa kelazatan buah durian tu. Sehingga tak perasan dan tak hiraukan orang di sekeliling. Itu lah yang dimaksudkan dengan syuhud dari ape yang bond faham. Lepas tu test pulak buah tembikai, apple, dan lain lain. Semua nya ada rase yang berlainan. Mana nak sama manggis dengan durian. Kelazatannya berlainan. Tapi sebenarnya, semua tu adalah yang sama, sebab datang dari Allah taala.

Ok, berbalik kepada topik asal, "madat". Nak capai madat seperti yang bond cerita tadi ialah melalui zikir atau mengingati salah satu dari empat perkara yang bond dah sentuh dalam bab syuhud tadi. Kita nak berzikir ni pn kena ada adab adab nya. Bukan main zikir je. Berzikir bukanlah seperti yang kita slalu tengok time orang kenduri. Sempat pulak usha usha orang kiri kanan. Tak khusyuk. Sempat pulak lagi tengok orang senduk lauk gulai malam kenduri tu. Kalau di ibaratkan oleh tok guru bond, tu macam "menghayun petai" je. Buah dah masak tapi tangkai dia masih terlekat kat dahan pokok. Bertabur lah buah petai tu. Zikir semacam tu tak dapat membersihkan hati. Pahala memang confirm dapat, tapi matlamat kita untuk membersihkan hati dan bermesra dalam lautan cinta tu tak kesampaian lah. Rugi macam tu.

Kalau ada yang tak berapa paham ape yang bond cuba sampaikan di sini, cari lah orang orang yang arif dalam hal hal ni. Jangan main agak agak, boleh sesat. Insyaallah dilain masa kita bincang adab adab berzikir dengan lebih detail lagi.

p.s: teringat Iqbal yang menghayun petai suatu masa dulu bak kata kak et. Sampai pening kepala budak tu sebab menghayun petai sebab tak tau adab berzikir. :)

Wassalam
Mohd Fairuz Bin Anuar

3 комментария:

afiqawe комментирует...

=)

Анонимный комментирует...

Heh heh heh!! Bagus cara penerangan tu. Jelas! Tahniah! Bila kita dah tenggelam dalam zikir...kita akan binasa yang wujud hanya DIA.

Tok Bond комментирует...

wADUH...NAMO KO bOND GAK KO?